Friday, January 4, 2013

Penghijrahan

Assalamualaikum my beloved muslim sisters.

Bismillahirrahmanirrahim...

Ceh.. Kali ni I wanna share my story about hijab & my experience dalam berhijrah ni.

I started to wear hijab since Ramadhan last year, 2012. Bulan yg mulia ni had opened up my eyes and heart to make the change & dgn tekadnya I pun bertudung, Alhamdulillah sampai ke hari ni.. 

Dulu I ni mmg seorang yg free-hair. Bila tgok org bertudung, I boleh lagi cakap dalam hati I, "ala dieorang tu bukan baik sgt".. & I am very sure most of u people out there pon pernah terlintas fikiran mcm ni.

MasyaAllah. Sejahat2 dieorang, salah 1 tuntutan sbgai muslim  tu dieorang dh tunaikan even though it may not be that perfect. Mcm kita ni, dh la jahil, lg nk cakap org. Astaghfirullah byk2. 

I never even once imagine yg I nk bertudung. But day by day of growing up, I felt so empty & mcm2 masalah. it's like I felt incomplete & something was not right. I kept asking to myself, do I want to be named a muslim padahal cara hidup tak mcm seorang muslim? Sanggup ke nk dgr org tuduh I ni islam hanya pada nama. Dah la nama I pun x berapa nk muslim sgt.. :-( 

Bila I fikir balik why all these years I selalu struggle, selalu byk drama, conflicts, & tak pernah dimakbulkan doa I.. I berbalik kepada Islam. That is our way out. It have always been. Mcm mana Allah nk bantu & sayang kalau we never show our love to Him. 1 bentuk devotion pun kite tak tunjuk. Lepas tu we blame Him kalau semua hajat x sampai atau nasib kita selalu malang.

I nk share mcm mana rasanya bile u switch ur gears and transport urself into Islam.
As I mentioned, during Ramadhan 2012, on the 1st day itself, I terus pakai tudung. I rasa at that time was the best time to start, kalau bulan mulia yg takde gangguan tu pun I takleh buat, bila lg? So I buat. Beratnya hati ni. Tapi mind control everything & remind myself semua nawaitu I.

Mmg lain babe... It was so special. Hanya bila u cuba, u will feel it & understand what I mean. I rasa perubahan diri I ni menjadi 1 hikmah yg Allah berikan.  Sebelum ni rasa diri x selamat & lepas bertudung rasa tenang tanpa gangguan. 

Pada girls muslim out there yg masih belum bertudung. Cuba lah pakai. Kalau rasa mcm x sampai seru lah, belum bersedia lah, paksa diri utk google balasan di akhirat kepada wanita muslim yg mendedahkan aurat. Sure takut gila. 

Like me, that was what I did to force myself. last time I susah & liat gila nk pakai. Bila org cakap tunggu seru or tunggu hidayah sampai, that is not really true. In order for u to achieve something, u need to force urself to want it. I paksa diri I dgn cara baca tafsir Al-Quran & google pasal Islam. Bukak mata luas2 bukak otak luas2, fikir semua yg Allah dh cakap dalam Al Quran tu. Kalau uol nk tau, if uol x pakai tudung, esok yg kena bakar is ur husband, ur dad, ur brothers. Sanggup ke buat mcm tu pd mereka...

There is actually no such thing as x bersedia. What if esok u mati? X sempat langsung utk u bertaubat & merasa utk berhijab. 

Girls, pakai lah tudung tutup lah aurat kamu ya? Trust me, u will be more thankful, more humble, and kalau niat u betul, u will feel different in a good way. 

Of cos, halangan pun banyak. Like me, sometimes rasa rimas, panas, x glamour.. Tapi ingat la that feeling hanya syaitan & iblis yg sedang cuba utk menjatuhkan semangat kamu.. Bukankah mereka dah berjanji utk berusaha menyesatkan umat Adam sampai ke hari kiamat nanti. Bear that in mind, U will always try ur hard to push away the evil voices. In shaa Allah...

I am not perfect, far from being a religious person. But I am trying my best to just at least be a good person & at least having some part of myself devoted to Islam. In shaa Allah lama kelamaan seluruh diri dihambakan ke jalan Allah. Try is better than to ignore & to deny.

Jom baca a good words kat bawah ni:-

A Girl’s Heart Desire

Sometimes,
I want to open my hijab,
and show the world,
... that I too,
am beautiful in the people’s definition.

But,
deep down here,
in my little heart,
I know that beauty is by definition,
a mystery.
and it is forever more rewarding,
to be beautiful in God’s eyes.

Sometimes,
I want to wear ruffled dresses and tight jeans,
show off what I really look like,
under those baggy shirts and loosely fitted pants,
make a statement,
that I too,
have a figure and worth looking at.

But,
I know better,
to avoid entering the world of men’s imagination,
for I love my future husband,
and I am ashamed,
what should be his, has already been unveiled by others.

Sometimes,
I want to show the world,
the other side of me,
the bubblier, bolder, and crazier me.
put myself on display,
for everyone to see,
to be desired, and admired upon.

But,
I know that eyes are not just eyes,
seeing is not just seeing,
image and respect are gained,
shame and humility deserve a better place.





 Sebelum mengakhiri my entry this time, tengok la gambar di bawah ni, pakai tudung pun kene belajar cara yg betul ye? ^_^


Jangan degil2 ye.... ^_^


Amin...

I doakan uol kt luar sana benefit something from my entry ya!


No comments: